Strikkegensere i full fart !

Den grå genseren er endelig ferdig. Den er diger, til min eldste - som er høyere enn gjennomsnittsmannen ;)  Det er vikinggarn, som måtte nøstes opp og det loet veldig!  Tungt med slike store gensere, men jeg syntes mønsteret ble fint, i garnet han selv valgte ut.   Rund sal er kjekt og genseren blir mer medgjørlig under skidressen når han faktisk er på fjellet og renner store deler av vinteren - alle friperioder tilbringes i snø, så et kilo med utt håper jeg varmer godt ;) 12 hepler gang til denne og vi fant garnet til redusert pris - så overkommelig pris i forhold til fullpris syntes jeg.  HJemmestrikk er sjelden rimeligere enn butikk kjøpt, men her er masse gode tanker og masse kjærlige tanker i hver eneste time strikking!   Blir så glad når mine vil ha mammas hjemmelagede - to fluer i et smekk - mamma kan kose seg i timesvis mens hun tenker på dem som skal ha tingen - og så blir de fornøyd når de selv tar ut garnet tenker jeg.   Godt strikk endelig er inn igjen.  Lue er ferdig, men mine gutter mister luer alle veier tror jeg, så neste lue må jeg snart begynne på!

Den rosa er strikket ovenfra og ned av et garn jeg kjøpte i Polen.  Når jeg så prisen på garn i Polen, i forhold til her hjemme, så måtte jeg bare handle til kofferten nesten sprakk.  Nøstene var kjempelekre, men er usikker på om jeg syntes grått og rosa var fint.  Det er garnet som er farget slik.  Jeg hadde bare 6 nøster og da begynner jeg øverst og strikker nedover så langt som mulig.  Rettstrikk genserne som alle holder på med fortiden, er ikke min favoritt, så i stedet strikket jeg en pinne rett og en pinne 1 rett og 1 vrang - bruker mindre garn, blir elastisk men reker ikke så veldig utover og blir ikke så uformelig.  Strikket den lenger bak slik at den skal holde seg godt ned i skidress eller holde seg under baken når man sitter ute i kulden. 

Å sitte foran ovnen med strikkepinner og høre på lydbok nyter jeg.  Glemmer at dager er dumme, glemmer alt jeg burde gjort og glemmer faktisk ganske mye når jeg er varm og kreativ ;)  For tiden hører jeg på Læreren, Frank Mc Court- som også forfattet Engelen.   Jeg elsker lydbøker, for da kan jeg gjøre flere ting på en gang, men jeg er kresen på hvem som leser.  Jeg kjøper lydbøker så snart jeg ser dem på tilbud og nå har jeg noen timer foran meg.  Boka så langt virker svært ok.

Her er mine kosegensere - alternativ til rettstrikk/rillegenserne i steindyrt garn ;)

Nå skal det bli litt miniatyr hekling Amigurumi er tungt, men jeg trenger noe lite å dra med meg på ferge og busser - og på venterom kan jeg ikke ha store genserstrikketøy ;)))))

Ha en fin kveld - med eller uten håndarbeid !

Finnes det flere strikkeglade som "besøker" meg eller?????

2 kommentarer

Ingers kosekrok

23.01.2013 kl.22:12

Synes begge gensrene var flotte, rosa og grått ble fint sammen:)

Lisbeth Pedersen

23.01.2013 kl.22:23

Flotte gensre i flotte farger :)